تعریف بسته بندی

بسته بندی، هنر و علم آماده سازی کالاها برای جابجایی، انبار، بازاریابی و ارسال کالاها به مشتری نهایی با کمترین هزینه است. به عنوان یک تعریف استاندارد و قابل قبول از خودِ علم بسته بندی مورد قبول است.

همچنین طبق رهنمود «بسته بندی و اتلاف بسته بندی» که توسط اتحادیه اروپا در سال 1994 به عنوان مبنایی قانونی ارائه شده است، بسته بندی عبارت است از کلیه محصولات ساخته شده از هر ماده ای با هر ماهیتی که برای در بر گیری، محافظت، حمل، انتقال و معرفی محصولات، از مواد اولیه تا محصولات فرآوری شده، از تولید کننده تا کاربر یا مصرف کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

تعریف طراحی بسته بندی

از دیگر زیرشاخه های هنر گرافیك كاربردی، طراحی گرافیک بسته بندی است كه در وجه تبلیغاتی نیز می تواند مورد بررسی قرار گیرد. طراحی بسته بندی، هنر، علم و تكنولوژی را همزمان با هم به خدمت می گیرد تا اثری قابل طرح در برابر دیدگان مردم را داشته باشد. مردمی که دارای سلایقی بسیار متنوع هستند. به همین دلیل در كنار توجه به عناصر زیبایی شناختی وجه كاربردی هنر گرافیك را سرلوحه هدف خلق اثر قرار می دهد.

می توان هنر طراحی بسته بندی را از حساس ترین زیرشاخه های گرافیك كاربردی دانست چرا كه رضایت مصرف كننده و تولیدكننده باید در كنار اصول علمی طراحی مورد توجه هنرمند طراح قرار گیرد. هنر طراحی بسته بندی در زندگی روزمره انسان ها رخنه كرده است.

در اينجاست که طراح گرافیست با به نقش کشیدن تصوير و نقشي مناسب از محتويات داخل بسته و بستر سازی مناسب گرافیکی اعتماد مشتري را براي خريد کالا نسبت به خود جلب نمايد. البته اين عکس ها و تصاوير به صورت و شيوه هاي مختلفي در طراحي بسته بندي استفاده مي شود که بستگی به نوع کالا، مخاطب و بازار هدف دارد.

يک طراحی بسته بندي موفق، با داشتن طرح و يا تصاوير مناسب با آن مي تواند در بازار هدف موفق تر از ساير رقبا باشد چیزی که کشور ایران در این مورد با چالشهای فراوانی با آن روبرو است.

اهمیت طراحی بسته بندی محصول

طراحی و گرافیک بسته بندی، لباس یک کالاست. به همین دلیل است که در بسیاری از مواقع ارزش طراحی و گرافیک بسته بندی بیش از کالای درون آن است و شرکت های تولید محصول نهائی نیز باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند که امکان عرضه یک کالای بسیار خوب و با کیفیت اما بدون طراحی و گرافیک و بسته بندی زیبا و مناسب در بازارهای جهانی ، ضعیف و حتی غیرممکن است.

برای داشتن بهترین تبلیغات در ارائه محصول برای جلب نظر مشتریان ، باید طراحی بسته بندی حرفه ای برای محصولاتتان فراهم آورید.

طراحی تخصصی بسته بندی

طراحی تخصصی بسته بندی باعث ایجاد تمایز یک محصول از محصولات دیگر خواهد شد. هر چه طراحی بسته بندی ساده، خلاقانه و کم حجم تر انجام شود، بیشتر مورد توجه مخاطب قرار خواهد گرفت. امروزه طراحی تخصصی بسته بندی از جمله مشاغل پر درآمد است و این ویژگی خبر از اهمیت این مهم می دهد.

همواره در نظر داشته باشید متناسب با محصولی که عرضه می نمایید، بسته بندی محصول را طراحی نمایید، بطوریکه مشتری از دیدن بسته بندی به ماهیت کالای داخل آن پی ببرد و ذهن مخاطب را زیاد به چالش نکشد.

کاربرد رنگ در طراحی بسته بندی

برخی فرم ها، رنگ ها و تصاویر در یک فرهنگ، معانی خاص یافته اند. بنابراین فرهنگ گروه مصرف کننده، در لیست اولویت یک طراح برای به تصویر کشیدن و طراحی یک بسته است به خصوص در زمانی که محصول برای صادرات باشد.

درج مشخصات و توضیحات در طراحی بسته بندی

مشخصات، توضیحات و اطلاعات محصول واضح باشد و با دیدن نوشته ها، به سرعت از آنچه که از فواید و یا مواد تشکیل دهنده محصول خبر می دهد مطلع شوند. دقت داشته باشید استفاده از فونت های فانتزی در طراحی بسته بندی حرفه ای و خلاقانه زمانی کاربرد و محبوبیت دارد که در لوگو یا نام برند باشد.