سعید کریم زاده، کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک

بازاریابی B2B (Business to Business) یکی از پرسودترین روش های بازاریابی در دنیای تجارت است. اگرچه این مبحث از نظر کاربران و مشتریان عادی کمتر شناخته شده است اما امروزه بخش عمده ای از معاملات تجاری دنیا در این نوع بازاریابی انجام می شود.  بازاریابی B2B یا تجارت به تجارت همانطور که از نامش پیداست به تعاملات تجاری بین دو کسب و کار مختلف با یکدیگر اشاره دارد.  در این حالت یک کسب و کار تجاری، محصولات یا خدمات خود را به یک کسب و کار تجاری دیگر می فروشد و یا در ازای آن کالا یا خدمات می گیرد.

یکی از مهم ترین مزایای کسب و کار B2B حجم بالای مبادلات می باشد و یکی از مزیت های نمایشگاه های صنعتی B2B همین امر است. شما می توانید با حضور در این نمایشگاه ها یک پایگاه داده کامل از مشتریان خود تهیه نمایید.  با توجه به اینکه مشتریان شما در این نمایشگاه ها، نه تنها مصرف کننده محصول نهایی نیستند بلکه دارای کسب و کار تجاری بوده و مشتری کالا یا خدمات شما هستند.  شما می توانید با مذاکرات تجاری و رودررو با ایشان، قراردادهای بلندمدت امضا کنید و برای خط تولید خود برنامه ریزی نمایید و بدینوسیله کسب و کار خود را رونق داده و از ظرفیت های تولیدی خود به صورت کامل استفاده نمایید.

حتی امکان استفاده از نظرات و پیشنهادات مشتریان خود در راستای بهبود کیفیت، تنوع محصولات و مقدار تولید خود استفاده نمایید و یا اینکه در زنجیره تأمین کالا با مشتریان خود شریک تجاری گردید و سرمایه گذاری هدفمند انجام دهید که این مهم در نمایشگاه های غیرتخصصی و صنفی امکان پذیر نخواهد بود. همچنین در این نمایشگاه ها از قبل برنامه ریزی کرده و به صورت کاملاً هدفمند از نمایشگاه بازدید می نمایند. به همین جهت شرکت های تولیدی و تخصصی در این نمایشگاه از سود بیشتری منتفع خواهند شد؛ چراکه از بین بازدیدکنندگان تخصصی که به غرفه شما مراجعه خواهند کرد، تعدادی از آن ها منجر به عقد قرارداد خواهد گردید.

غالباً در نمایشگاه های صنعتی شرکت هایی حضور دارند که محصول نهایی تولید نمی کنند و بدین جهت که ویزیتورها همه شرکت هایی هستند که کالاهای آن ها را خریداری و پس از انجام فرایندهای تکمیلی، محصول نهایی را تولید و تحویل مشتری می دهند و به همین علت حضور این شرکت ها با هم در یک نمایشگاه، نتیجه مطلوبی برای شرکت های تولید مواد اولیه، تجهیزات و … در بر نخواهد داشت، چراکه بازدیدکنندگان آن ها همان غرفه داران خواهند بود که در غرفه های خود پذیرای مشتریان خود می باشند. امروزه در جهان، نمایشگاه های صنعتی و تخصصی در تمام حوزه ها، جایگاه ویژه داشته و مورد اقبال صنعتگران آن حوزه می باشند.